Soonest - Et levende Vika
Lars Grønseth hos Soonest med Oslos egen elsykkel

Oslo har sine egne sanger, egne bryggerier, kaffi, lokal brus og mye, mye mer. Og nå har vi faktisk fått vår egen Oslo elsykkel også! Med bratte bakker til Holmenkollen og Grefsenkollen, og behovet for å kunne flytte seg raskt og effektivt i en by med stadig mindre plass til biler så må man vel si at Soonest har truffet spikeren på hodet (eller tråkket riktig for å bli veldig bløt) med sin el-sykkel lansering.

I Henrik Ibsens gate 60 (inngang fra Parkveien) finner man altså Soonest som åpnet nå i august i store flotte lokaler som inneholder alt fra butikk til serviceverksted. Der finner man 3 entusiaster med lidenskap for elsykkel og ikke minst sykkelen selv, en virkelig gjennomført designperle i våre øyne. Ja, det er naturligvis subjektivt men dette designet passer glimrende for å kunne rulle gatelangs i en urban storby uansett om man bruker langbukse eller skjørt er nå vår mening. Og skulle det regne har de egenutviklet poncho så ikke noe stress 🙂

Og la oss ta for oss sykkelen først. Den er som sagt designet spesielt med tanke på Oslo og vi fikk Lars Grønseth, en av de 3 bak Soonest, til å utdype nettopp dette litt mer.

 

«En kraftig motor med høyt dreiemoment, remdrift som er vedlikeholdsfritt og tåler strøsaltet i gatene, høy kapasitet på batteriet og punkteringsbeskyttede dekk gjør sykkelen veldig godt egnet i et urbant miljø, akkurat slik vi ønsket oss»

Soonest - Et levende VikaNår vi legger til det smarte systemet for å «klikke på» diverse kurver og kasser bakpå for å frakte både små og litt større ting, gratis service (med veihjelp!) og vinterlagring (hvor mange har massevis av ledig plass i boden sin?) og GPS montert på styret (med USB kontakt for mobillading) inkludert i prisen, så er det ingen tvil om at gutta har tatt høyde for behovene til oss Oslo beboere.

Sykkelen har 3 nivåer når det gjelder hvor mye den «hjelper til» og da også hvor mye belastning batteriet får, og det er snakk om en maksimal rekkevidde på rundt 200 km men selv med «full trøkk» så holder batteriet minst 100 km, så man trenger ikke lade veldig ofte. Vi fikk tatt sykkelen ut på en runde i nabolaget og kan skrive under på at det var en svært positiv opplevelse. Brostein og hull i bakken var knapt merkbare og sykkelen føles virkelig solid på alle måter. Det å kunne regulere hvor mye drahjelp man ønsker er også veldig praktisk i forhold til hvordan Oslo er utformet. Setet er kanskje et av de kjipeste tingene med bysyklene men dette setet her har man ikke spart noe på, så totalopplevelsen etter turen står til terningkast 6.

Soonest - Et levende VikaUnder samtalen med Lars kommer argumentene for hvorfor man bør velge elsykkel på løpende bånd og det er umulig å ikke si seg enig i at man vil spare massevis av tid på å komme seg fra A til B, kutte bompengekostnader, parkeringskostnader (eller bare det å finne parkeringsplass) osv til null og ikke minst faktisk kunne komme i litt bedre form på toppen av det hele – og det uten å måtte trø frem og tilbake nede på «tour de finance» i tettsittende sykkelbukser 🙂

Med byutviklingen som skjer i Oslo, hvor bilene gradvis får det tøffere og tøffere, og begrenset med kapasitet på offentlig transport, så er nok timingen til Soonest helt riktig. Og ekstra gøy er det at vi har fått de på plass i vårt eget nabolag.

Besøk nettsidene til Soonest.bike og avtal tid for en prøvetur, det vil du garantert ikke angre på. Eneste kan i så fall være lommeboka for sykkelen er ikke blant de rimeligste på markedet selvsagt, men her snakker man om virkelig «full pakke» og i tillegg ordner de finansiering, så dette trenger faktisk ikke koste mer enn et drøyt månedskort hos #Ruter…

Soonest - Et levende Vika
Sykkelen fra Soonest i sitt rette element. Og ingen parkeringsbot blir det heller…